keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Kuntavaalit, eikä pudoteta Enoa veneestä! Äänestäthän siekin.

Kuntavaaliehdokkaat ovat päässeet jo kunnolla lauteille ja löylyä viskotaan saavista kaksin käsin. Tässä hetkessä myllytys ehdokkailla ja äänestäjillä on kova, haetaan omaa ja sopivinta äänitorvea vahvistamaan omia ajatuksia ja viemään niitä eteenpäin, pelätään pahinta jo valmiiksi etukäteen, epäillään ja kannustetaan ja samalla ehdokkaana koitetaan tuoda esille pienessä hetkessä, joko tapaamisessa kasvotusten tai lippulappusessa postilaatikkoon oma persoona, tavoitteet ja mielipide kuumiin ja ajankohtaisiin aiheisiin. Hankala tilanne, yhtä aikaa mahdoton ja mahdollinen ja ihailen sitä huikeaa menoa, iloisia kasvoja, idealistisia ja toivorikkaita ajatuksia sekä eriväristen ja numeroisten pipojen kavalkadia kylän raitilla. Mikään muu kuin usko parempaan ei laita ihmistä yrittämään hieman lisää. Usko paremmasta antaa myös lisää pelimerkkejä jaksaa tässä hetkessä ja odottaa tulevaa. Usko toiseen ihmiseen on tässä tilanteessa ainoa mahdollinen päätös tälle kylvettämiselle.

Minä uskon siihen että minua äänestävät tietävät minun puhuvan niiden asioiden puolesta, jotka koskettavat myös heitä. Uskon että he tietävät minulla olevan rohkeutta ja sopivasti tunne- ja tilanneälyä esittää asiat ymmärrettävästi toista ihmistä ja mielipiteitä kunnioittaen. Kotiväki voisi sanoa paremminkin, että kyllä se runnoo ajatuksensa läpi,  ja uskon että semmoisellekin on joskus tarvetta.
Puolueekseni valitsin SDP:n koska sen ideologiaa olen arvostanut jo vuosia. Kuulostaa melko mukavalta kun "SDP:n ihanteena on yhteiskunta, jossa vapaus voittaa alistamisen, humaanisuus suvaitsemattomuuden ja oikeudenmukaisuus itsekkyyden. Meille demareille tärkeää on työ ja työelämä, julkiset palvelut ja turvalliset asuinympäristöt, heikoimmista huolehtiminen, ympäristöongelmien poistaminen sekä sivistyksen vaaliminen."
(suora lainaus: http://sdp.fi/fi/tutustu/tietoa-sdpsta/ )
Kuulostaa mukavalta, mutta  se pitäisi tajuta etteivät nuo ole pelkkää sanahelinää vaan toivo paremmasta. Ihanteellinen yhteiskunta ei kuitenkaan tarkoita että se toteutuu kenenkään yhden ehdokkaan toimesta, mutta tuollaiset puolueen ajatukset luovat arvot, joita voi pitää omien arvojensa pohjalla, rakennuspalikkoina. Se voi myös tulla lähemmäksi silloin, kun mahdollisimman moni on samaa mieltä.

Ihminen on kehäkolmosen sisäpuolella ja "susirajalla" Enossa samanlainen lihaa ja verta oleva otus, nisäkäs, jonka tahtotila on pitää nälkä ja jano loitolla, oma reviirinsä turvassa ja kasvattaa jälkeläiset suojassa. Näiden asioiden jälkeen ihmisen elämän arvot ja arvostuksen kohteet muuttuvat usein asuinpaikan ja elämäntilanteen myötä. Lapsuudessani puhuttiin porvareista ja köyhälistöstä, ilman isompaa sivistystä ja sen kummempaa näkemystä maailmasta asiat myös tuotiin esille mustavalkoisina. Täällä pikkukylän raitillakin eroteltiin jyviä akanoista.  Muistan kun kuuntelin sitä paatosta ja päätin että jonain päivänä tiedän ja ymmärrän enemmän. Halusin olla suvaitsevaisempi ja oikeudenmukaisempi. Halusin aina kuitenkin muistaa mitä on, kun ei oikein ole mitään. Ja vielä tänä päivänä muistan miten siinäkin kodissa, jossa ei tosiaan ollut välillä yhtään mitään, ei koskaan saanut lyödä enää lyötyä ja heikommista tuli pitää huolta. Muistan miten opin arvostamaan rehellistä työtä ja pitämään pääni pystyssä ja seisomaan ylpeästi omien juurieni päällä.

Seison suorassa enkä jaksa esittää yhtään mitään muuta mitä olen. Olen nainen joka ojentaa poikiaan asiasta, täräyttää ilmoille vahingossa tai tahallaan kirosanan, ja nainen joka auttaa toista ihmistä pyyteettömästi, jos se vain on mahdollista. Olen nainen joka ei tapa hämähäkkiä, koska pelkää niitä ja koska uskoo sen tuovan huonoa onnea, nainen joka lukee horoskoopit ja hykertelee kun on leijona, joista aina kerrotaan jotain kivaa. Olen nainen, joka itkee usein piilossa kun ikävöi isäänsä, joka joskus jaksoi avata kurkkupurkin kannen ja tänä päivänä istuu surullisena ja hieman hajamielisenä vaipoissaan. Nainen joka osti osamaksulla bemarin, vaikkei siinä ollut mitään järkeä järjellä ajatellen. Nainen joka laskee leikkiä leikiten, mutta on haudanvakava, kun niin vaaditaan.

Olen kuntavaaliehdokkaana siksi, koska tiedän minusta olevan siihen, puhumaan asioista jotka ovat tärkeitä minulle, mutta myös monille muille. Olen ehdolla viedäkseni asioita läpi. En olisi muuten mukaan lähtenyt. Minulla ei ole kotitaustaa tai suuria vaikuttajia takana. Mie olen mie, ilman korulauseita. Tärkeitä asioita minulle äitinä ovat lapset ja nuoret ja heidän puolestaan puhuminen. Olen pikkukyläntyttö ja haluan poikieni kasvavan täällä, olevan pikkukylänpoikia, mutta opettelevan katsomaan avarin silmin ja ajatuksin tätä ympäröivää maailmaa. Olen saanut olla puuhaamassa kylällä muiden toimijoiden kanssa kulttuuri- ja liikuntatoimintaa sekä tapahtumia ja niiden tärkeys on lapsille ja nuorille ehdoton. Haluan opetuksen ja varhaiskasvatuksen säilyvän hyvänä ja lasten koulumatkojen pysyvän kohtuullisina. Täällä on elämää, touhua ja tohinaa ja siitä pidetään kiinni. Kehitetään jo olemassa olevaa hyvää.
Ruuhkavuosien keskellä tarpovana naisena minulle on tärkeää pitää henkinen ja fyysinen terveys kunnossa, asua siellä missä on läheiset ja rakkaat ja missä mieli lepää. Tärkeää on jaksaa tehdä töitä, kehittyä ja kehittää, oppia uutta. Nauttia siitä mitä on ihan siinä lähellä ja arvostaa sitä. Aina se ei oo helppoa vaikka haluaisi. Ympäristöä, mahtavia liikuntamahdollisuuksia, hetkiä huokaisuun ja perustarpeita hyvään elämään. Minulla on myös isä, joka oli ukki-ikäinen, kun minä synnyin. Kaltimosta kotoisin. Enolainen siis hyvin pitkillä juurilla. Opetti minulle kalastuksen, rempseät jutut, piti kädestä kun nukutti ja nyt tänä päivänä on minun aika pitää kädestä häntä. Toivon että pystyn sanomaan ajatukseni julkisista terveydenhuollon palveluista ja seisomaan inhimillisemmän sote-uudistuksen takana. Minun isä on yksi niistä jolle toivon kuntalaisena hyvän palvelun ja hoidon. Minun elämäni tärkeimmät asiat kun kuitenkin ovat tässä, ihan liki.

Oon sitä mieltä että avarakatseisuus ja avoimuus tuovat hyvää mieltä ja luovat hyviä asioita. Aina pitää muistaa olla ihminen ihmiselle. Haluan meitä muitakin samassa veneessä soutavia auttaa siinä, jos mahdollista. Ettei huopaisi eri suuntaan. Ottamalla osaa saavuttaa paljon!
Tiiäthän sie, että äänestämällä, annat jollekin mahdollisuuden tarttua airoon kiinni. Ei puttois tää Enokaan venneestä. ;)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti